Stevnestart! Nyttig informasjon!

Postet av Styret LKRK den 15. Jun 2022

Om to dager braker det løs med årets Blomsterstevner i henholdsvis dressur og sprang! 

Vi har gledelig nok veldig mange startende denne helgen og ekstra gøy er det å se at vi har mange nye navn på startlistene, og igjen mange "førstereisende" ryttere, foreldre og kanskje hester/ponnier. 

Vi har derfor lyst til å publisere litt informasjon rundt hva som er lurt å huske på når man skal starte stevne, samt informere litt rundt gangen i stevnene og oppgaver som skal utføres. 

Vi anbefaler alle å laste ned appen "Equipe Online" fra til app-store på mobilen. Her kan du lese ryttermelding, finne startlister, følge resultater online og se resultatlister. 

Har du ytterligere spørsmål rundt stevnene, ta kontakt på sport@lkrk.no (helst ikke messenger, sms eller telefon før selve stevnedagen)

Rytter: Hva skal du huske på når du skal starte:

  • Hestens pass med vaksinasjoner ført inn skal medbringes stevneplassen og man skal gå i sekretariatet før hesten tas av transporten/umiddelbart etter ankomst stevneplassen og vise passet der for kontroll. 
  • Egenerklæringsskjema skal skrives ut, fylles ut før avreise hjemmefra og leveres i sekretariatet når du viser frem hestens pass. 
  • Hesten skal bære nummerlapp med ekvipasjenummer, fortrinnsvis på venstre side, enten festet i hodelaget, på sjabrak, eller forstykke (forstykke kun tillatt i sprang). 
  • Hvordan finner du ekvpasjenummeret ditt? Enklest er det å se i appen Equipe online.
    • Finn stevnet vårt
    • Trykk på startlisten i klassen du skal starte i
    • Finn navnet ditt og trykk på dette
    • Du får oversikt over deg og hesten som ekvipasje. Til høyre står det et nummer i en sirkel. Dette er ekvipasjenummeret du skal ha på hesten når du starter
  • Hingster SKAL bære synlig hingstemerke på hodelaget
  • Husk å lese ryttermeldingen som du finner i Equipe appen før du kommer
  • Husk å sjekke starttider sent kvelden før du skal starte
  • Når du kommer, parker trangest mulig og etter parkeringsvakts anvisninger
  • Vis hensyn til dine medkonkurrenter og unngå at ukjente hester hilser på hverandre, eller snuser/spiser av ukjent avføring. Husk minimum 1 hestelengdes avstand og tenk sikkerhet (husk sikkerhetsdelen fra Grønt kort kurset)
  • Har du hest som kan sparke eller er veldig vilter; fest en rød sløyfe i halen

Mannskapslisten og oppgaver du er satt opp på:

  • Mannskapslisten ligger ved under og finnes også her: 
  • Sjekk Equipe appen for når klassen du hjelper til i skal starte. 
  • Møt opp SENEST 10 minutter før klassen du skal hjelpe til i / økten din skal starte, helst før.
  • De som skal hjelpe til i kiosk og parkering har faste klokkeslett de hjelper til på (feks 8-10, 10-12 osv, se listen. Øvrig personell følger klassene og tider for disse. 
  • Dressur:
  • Sprang:
  • Utøvende rolle

    Oppgaver


     



    Skriver

    For dressur:

    • Oppmøte senest 10 minutter før første start i klassen man skal skrive i
    • Sørge for å hente dommerprotokoller i sekretariatet og bringe disse til dommerboden
    • Skrive det som dommer sier av karakterer og kommentarer i dommerprotokollen for hånd (opplæring gis ved behov)

    For sprang:

    • Oppmøte i dommerbod for sprang senest 10 minutter før klassen starter
    • Skrive i dommerprotokollen (opplæring gis ved behov), notere ned alle feil og anvendt tid pr ekvipasje

    Tidtaker

    For sprang:

    • Oppmøte senest 10 minutter før start i klassen i dommerbod
    • Operere tidtakersystemet i dommerboden, alternativt manuelle stoppeklokker
    • Opplyse høyt til dommer og skriver tid anvendt etter endt ritt, slik at dette dokumenteres i dommerprotokoll og registreres i stevnesystem
    • Rollen kan slås sammen med puncher

    «Puncher»

    For sprang:

    • Oppmøte senest 10 minutter før start i klassen i dommerbod
    • Registrere resultater etter hver ekvipasje inn i resultatlisten i stevnesystemet på PC (opplæring gis ved behov)

    Speaker

    «Prate i mikrofonen»:

    • Opplyse om viktige beskjeder over høyttaleranlegget
    • Angi hvem som skal inn på banen, hvem som skal holde seg klar, resultater etter hvert som disse kommer inn (opplæring gis ved behov)

    Portåpner

    • Slippe ekvipasjene inn/ut av stevnebanen
    • Kan slås sammen med «innpisker»
    • Kan eventuelt slås sammen med «protokollbærer» i dressur

    Innpisker

    • Sørge for at rett ekvipasje kommer fra oppvarming og er klar i porten til sin start i rett tid
    • Kan slås sammen med «portåpner»

    Protokollbærer

    • Hente protokoll i dommerboden i dressur når ekvipasjen er ferdig og levere denne videre til sekretariatet

    Banemannskap

    • Bistå banebygger mellom klassene for endringer av banen/bygge opp til neste klasse
    • Sette opp igjen hinder som rives eller må korrigeres underveis i klassen
    • Rake underlag ved store groper eller større ujevnheter foran/etter hinder
    • Eventuelt stå ved start og mål med flagg for å markere passering av start/mållinje

    Kiosk

    • Første vakt i kiosken starter minimum 15 minutter før stevnestart, helst minst 30 minutter før stevnet skal starte. De første som kommer har gjerne med seg kaffetørste foreldre/sjåfører. Sørge for å sette i gang vaffeljern, pølsekoker, kaffetrakter og klargjøre for salg av mat/drikke
    • Sørge for at det til enhver tid er kaffe, vafler, brus, mat osv å få kjøpt i kiosken så lenge stevnet pågår.
    • Sørge for en ren og hygienisk håndtering av mat og drikke
    • Salg av mat og drikke
    • Sørge for at kioskområdet er ryddig og innbydende
    • Siste vakt i kiosken rydder og vasker opp i kiosken og gjør klart til neste stevne, pakker ned mat som skal fryses, samt koster over gulv og vasker av bord og rydder stoler
    • Vi tilstreber ca 2 timers vakter pr person i kiosken.
    • Bør være 2 personer per vakt, hvorav minimum 1 voksen/over 16 år i kiosken gjennom hele dagen

    Parkeringsvakt

    • Sørger for orden på parkeringen slik at flest mulig får plass
    • Henviser biler uten hestetransport til «publikumsparkering»
    • Tar en runde innimellom med trillebår og greip og tar opp evenuelt møkk (utøverne er oppfordret til å ta med eget utstyr og plukke opp etter seg)

Kommentarer

Logg inn for å skrive en kommentar.