Snart stevner igjen! Og snart også tid for å "melde seg til tjeneste..."

Postet av Styret LKRK den 2. Mai 2022

Årets stevnesesong er godt i gang og flere av klubbens medlemmer er ute og representerer LKRK på forbilledlig vis med mange flotte resultater!

Vi har i år selv planlagt stevner følgende helger:

Lørdag 18. juni - Dressur

Søndag 19. juni - Sprang

Lørdag 24. september - Dressur (inkludert klubbmesterskap) 

Søndag 25. september - Sprang (inkludert klubbmesterskap)


Når vi skal arrangere stevner er vi sårt avhengige av hjelp fra dere der ute i klubben. Vi vil være tidlig ute med mannskapslister og setter stor pris på om selv de som ikke skal starte har mulighet til å hjelpe til å dra lasset. 

Husk at når du melder deg på stevnene våre så må du oppgi i påmeldingen hvilken oppgave du ønsker å utføre før/under/etter stevnene. Det går helt fint an å for eksempel starte dressur og hjelpe til under sprangstevnet og vice versa. 

Nytt i år er at alle som melder seg på vil bli satt opp på noe i mannskapslisten uansett, det vil si at dersom du i påmeldingen ikke har oppgitt hva du ønsker å hjelpe til med/hva som passer best for deg, så vil du bli satt opp på en oppgave av mannskapslisteansvarlig. Vi forventer at minimum 1 person pr ekvipasje hjelper til. Si derfor i fra om det er du selv, eller eventuelt foresatte, tante, onkel, bestemor/-far, søsken eller en venn som skal utføre oppgaven. 

For de av dere som er usikre på hva de ulike oppgavene innebærer, så kommer det under en reprise fra i høst der vi har listet opp hva som trengs og hva dette innebærer. I tillegg kommer vask/kosting av kiosk/toaletter og dommerboder torsdag kveld før stevnehelg, samt bygging av rail fredag kveld, rydding av rail og bygging av sprangbane lørdag ettermiddag etter at dressurstevnet er ferdig, samt ryddig av hinder etter at sprangstevnet er ferdig søndag ettermiddag. 

Under stevnet (dette er oppgaver som skal fylles i «mannskapslisten»): 

Utøvende rolle

Oppgaver

Stevneleder

Har hovedansvar for arrangementet og er kontaktperson

Sekretariat

  • Være stevnets «arrangementskontor» der utøvere og ansvarlige personer kan ta kontakt
  • Håndtere etterpåmeldinger og strykninger underveis i stevnet
  • Skrive ut og klargjøre startlister og dommerprotokoller
  • Registrere resultater (dressur) og kontrollere resultater
  • Sørge for at premier er klare til premieutdeling dersom man ikke har en premieansvarlig
  • Opplæring gis ved behov

Premieansvarlig

  • Samarbeide med sekretariatet for å:
  • Sørge for klargjøring av sløyfer til premieutdeling
  • Sørge for klargjøring av premier til premieutdeling
  • Bistå dommer ved premieutdeling (holde sløyfer/premier for dommer)

Skriver

For dressur:

  • Oppmøte senest 10 minutter før første start i klassen man skal skrive i
  • Sørge for å hente dommerprotokoller i sekretariatet og bringe disse til dommerboden
  • Skrive det som dommer sier av karakterer og kommentarer i dommerprotokollen for hånd (opplæring gis ved behov)

For sprang:

  • Oppmøte i dommerbod for sprang senest 10 minutter før klassen starter
  • Skrive i dommerprotokollen (opplæring gis ved behov), notere ned alle feil og anvendt tid pr ekvipasje

Tidtaker

For sprang:

  • Oppmøte senest 10 minutter før start i klassen i dommerbod
  • Operere tidtakersystemet i dommerboden, alternativt manuelle stoppeklokker
  • Opplyse høyt til dommer og skriver tid anvendt etter endt ritt, slik at dette dokumenteres i dommerprotokoll og registreres i stevnesystem
  • Rollen kan slås sammen med puncher

«Puncher»

For sprang:

  • Oppmøte senest 10 minutter før start i klassen i dommerbod
  • Registrere resultater etter hver ekvipasje inn i resultatlisten i stevnesystemet på PC (opplæring gis ved behov)

Speaker

«Prate i mikrofonen»:

  • Opplyse om viktige beskjeder over høyttaleranlegget
  • Angi hvem som skal inn på banen, hvem som skal holde seg klar, resultater etter hvert som disse kommer inn (opplæring gis ved behov)

Portåpner

  • Slippe ekvipasjene inn/ut av stevnebanen
  • Kan slås sammen med «innpisker»
  • Kan eventuelt slås sammen med «protokollbærer» i dressur

Innpisker

  • Sørge for at rett ekvipasje kommer fra oppvarming og er klar i porten til sin start i rett tid
  • Kan slås sammen med «portåpner»

Protokollbærer

  • Hente protokoll i dommerboden i dressur når ekvipasjen er ferdig og levere denne videre til sekretariatet

Banemannskap

  • Bistå banebygger mellom klassene for endringer av banen/bygge opp til neste klasse
  • Sette opp igjen hinder som rives eller må korrigeres underveis i klassen
  • Rake underlag ved store groper eller større ujevnheter foran/etter hinder
  • Eventuelt stå ved start og mål med flagg for å markere passering av start/mållinje

Kiosk

  • Første vakt i kiosken starter minimum 15 minutter før stevnestart, helst minst 30 minutter før stevnet skal starte. De første som kommer har gjerne med seg kaffetørste foreldre/sjåfører. Sørge for å sette i gang vaffeljern, pølsekoker, kaffetrakter og klargjøre for salg av mat/drikke
  • Sørge for at det til enhver tid er kaffe, vafler, brus, mat osv å få kjøpt i kiosken så lenge stevnet pågår.
  • Sørge for en ren og hygienisk håndtering av mat og drikke
  • Salg av mat og drikke
  • Sørge for at kioskområdet er ryddig og innbydende
  • Siste vakt i kiosken rydder og vasker opp i kiosken og gjør klart til neste stevne, pakker ned mat som skal fryses, samt koster over gulv og vasker av bord og rydder stoler
  • Vi tilstreber ca 2 timers vakter pr person i kiosken.
  • Bør være 2 personer per vakt, hvorav minimum 1 voksen/over 16 år i kiosken gjennom hele dagen

Parkeringsvakt

  • Sørger for orden på parkeringen slik at flest mulig får plass
  • Henviser biler uten hestetransport til «publikumsparkering»
  • Tar en runde innimellom med trillebår og greip og tar opp evenuelt møkk (utøverne er oppfordret til å ta med eget utstyr og plukke opp etter seg)

Tekniker

  • Klargjøre høyttaleranlegg og annen teknisk rigging i forbindelse med stevne

Bygge rail

  • Dressurrailen (det lave hvite gjerdet som benyttes i dressur) skal settes opp kvelden før dressurstevne

Bygge bane

  • Bygging av bane til sprangstevne gjøres kvelden før

Kake/vaffelrøre/smøring av baguetter

  • Denne oppgaven kommer i TILLEGG til annen oppgave under stevnet!
  • Det trengs bakst til salg i kiosken, som for eksempel;
    1. Sjokoladekake (gjerne langpanne)
    2. Brownies (gjerne langpanne)
    3. Muffins
    4. Boller
    5. Gulrotkake (gjerne langpanne)
    6. Annen langpannekake?
    7. Vaffelrøre
    8. Ferdig smurte baguetter med ost/skinke (eller annet populært pålegg)
    9. Glutenfri bakst


Kommentarer

Logg inn for å skrive en kommentar.